Listing 1 - 9 of 9 |
Sort by
|
Choose an application
Woord vooraf1. Wat is diagnostiek? 1.1 De vraag naar diagnostiek 1.2 Wat is er aan de hand? 1.3 Wat is belangrijk bij diagnostiek? 1.4 Valkuilen 1.5 Systeemgeorinteerde diagnostiek 1.6 De complementariteit tussen diagnostiek en therapie 1.7 Samenvatting 2. Het diagnostische proces 2.1 De verkenningsfase 2.2 De onderzoeksfase 2.3 De verwerkingsfase 3. De verkenningsfase 3.1 Informatie verzamelen 3.2 Anamnesegesprek 3.2.1 Personalia en probleemstelling 3.2.2 Kleuterklas 3.2.3 Schoolverloop 3.2.4 Sociaal-emotionele ontwikkeling en gedrag 3.2.5 Besluit 4. De onderzoeksfase 4.1 De schoolse leervaardigheden 4.1.1 Leervoorwaarden en deelleerprocessen 4.1.2 Lezen 4.1.3 Spelling 4.1.4 Rekenen 4.1.5 Taal 4.2 De ruimere context 4.2.1 Het intelligentieprofiel 4.2.2 Het concentratievermogen 4.2.3 Het geheugen 4.2.4 De motoriek 5. De verwerkingsfase 5.1 Multidisciplinair overleg 5.2 Interpretatie en clusters 5.2.1 Algemene clusters 5.2.2 Specifieke clusters 5.3 Besluitvorming en verslaggeving 5.3.1 Conclusies en advies 5.3.2 Verslaggeving 5.4 De link naar de begeleiding. Met dit boek willen de auteurs de vastgeroeste schroeven van de enge diagnostiek losdraaien. Zij willen de onderzoeker leren kijken naar alle aspecten die belangrijk kunnen zijn in het zuiver stellen van een diagnose. Zij tonen aan dat elke discipline, elke test informatie biedt die gekoppeld kan worden in een cluster van samen voorkomende symptomen. Het verhaal van de ouders is daarbij het uitgangspunt. Het verhaal van de leerkracht in de klas biedt aanvullende informatie. De onderzoeker, uit welke discipline dan ook, legt de puzzelstukken bij elkaar om zo te komen tot een correcte en vooral behandelingsgerichte diagnose. Diagnostiek vanuit drie verschillende disciplines bekeken dus. De diagnose is dus geen eindpunt van het onderzoek. Er blijft de nood aan begeleiding op maat van elk kind afzonderlijk Diagnostiek is niet het afnemen van enkele tests door een persoon, maar een multidimensioneel en multidisciplinair gebeuren waarbij ruimer gekeken wordt en waarbij het geheel meer is dan de som van de delen. Elke diagnosticus werkt discipline-overschrijdend en heeft oog voor het totale kind en zijn omgeving. Uiteraard werken wij op elk terrein gestandaardiseerd, maar observaties bieden zoveel meer informatie dan een test eigenlijk bedoelt. Op die manier geeft diagnostiek enerzijds een verklaring voor de gestelde problemen en biedt ze aanknopingspunten naar de praktijk. Het boek is geschreven voor onderzoekers, therapeuten uit verschillende disciplines (pedagogen, psychologen, logopedisten, kinesisten, psychomotorisch therapeuten) maar is ook waardevol voor ouders en leerkrachten die uit dit boek nuttige tips en aanwijzingen uit het dagelijks leven van het kind zullen vinden die relevant kunnen zijn voor de diagnosestellingen en de begeleiding.
Diagnostiek. --- Orthopedagogiek. --- #PBIB:+105.61 --- #KVHB:Leerstoornissen --- Academic collection --- #KVHB:Diagnostiek --- diagnostiek --- logopedie --- multidisciplinaire aanpak --- 376 --- ADHD --- Behandelingen --- Diagnostiek --- Leerstoornissen --- Nonverbal Learning Disability syndroom --- Onderzoek --- Psychomotoriek --- Onderwijs : Leerlingenbegeleiding : Leerstoornissen : Algemeen
Choose an application
Leren op school gaat niet altijd vanzelf. Ook gezonde, leuke, intelligente kinderen slagen er soms niet in vlot te leren lezen of rekenen. Als leren pijn doet, dan laat zich dat ook thuis voelen. Het kind kan zich thuis of op school onbegrepen gaan voelen, zijn zelfvertrouwen kwijtraken en zelfs druk of onhandelbaar, lastig of agressief worden. De ouders worden teleurgesteld in hun verwachtingen. Ze begrijpen niet wat er aan de hand is. Dit kan leiden tot grote spanningen en problemen in het gezin. Ze vinden weinig steun bij grootouders, vrienden en kennissen. Die begrijpen er nog minder van, maar geven toch allerlei, vaak tegenstrijdige raadgevingen. Waar moeten ze met hun vragen terecht als anderen hen overbezorgd noemen? Hoe kunnen ze vertrouwen hebben in de leerkrachten en begeleiders van hun kinderen als ze het gevoel krijgen dat hun bekommernissen en vragen niet ernstig worden genomen?Dit boek is in de eerste plaats voor deze ouders geschreven. Het biedt antwoorden op hun vragen en geeft advies bij het opvoeden van kinderen met leerstoornissen. Het helpt ze bij het zoeken naar aangepaste hulp. Het geeft leerkrachten inzicht in wat het voor een gezin betekent als een van de kinderen met leerstoornissen worstelt. Het reikt handvatten aan voor een goede communicatie met ouders, zodat zij het gevoel krijgen ernstig te worden genomen.
464 --- leerstoornissen --- leren leren --- buitengewoon onderwijs --- orthopedagogiek --- kinderen met gedragsproblemen --- 371.212.72 --- Doubleren van schooljaar. Leerproblemen. Leerlingen met problemen. Zittenblijvers --- 371.212.72 Doubleren van schooljaar. Leerproblemen. Leerlingen met problemen. Zittenblijvers --- Academic collection --- Leermoeilijkheden (leerproblemen, leerstoornissen) --- 464 ) Kinderen met leerproblemen --- kinderen met leerproblemen --- 376.5 --- 376.5 Onaangepasten: onderwijs. Gedragsgestoorden opvoeding. Moeilijk opvoedbare kinderen. Opvoedingsmoeilijkheden --- Onaangepasten: onderwijs. Gedragsgestoorden opvoeding. Moeilijk opvoedbare kinderen. Opvoedingsmoeilijkheden --- Orthopedagogics --- orthodidactiek --- Leerstoornissen.
Choose an application
#KVHB:Leerstoornissen --- #PBIB:2005.2 --- 371.212.72 --- Academic collection --- Doubleren van schooljaar. Leerproblemen. Leerlingen met problemen. Zittenblijvers --- 371.212.72 Doubleren van schooljaar. Leerproblemen. Leerlingen met problemen. Zittenblijvers --- Learning disabilities --- Learning disabled children --- Children with mental disabilities --- Learning disorders --- Cognition disorders --- Disabilities --- Minimal brain dysfunction in children --- Education
Choose an application
probleemkinderen --- gedragsstoornissen --- Orthopedagogics --- Personality development --- jeugdzorg --- Social policy and particular groups --- Methodescholen --- Neurolinguïstisch programmeren --- Leerproblemen --- Psychosociale problemen --- Gedragsproblemen --- Behandeling --- Onderwijs --- Orthopedagogiek --- S2006301.JPG --- onderwijs --- orthopedagogiek --- welzijnswerk, methoden --- Beelddenken --- Bijzondere jeugdbijstand --- Gedragsstoornissen (gedragsproblemen) --- Leermoeilijkheden (leerproblemen, leerstoornissen) --- Neuro-Linguïstische Programmering (NLP) (NLP) --- Onderwijssystemen --- Personen met ADHD (ADHD, hyperkinetische kinderen, MBD, minimal brain dysfunction) --- 362.7 --- 371 --- 376 --- 361.1 --- Methodeschool --- Leerprobleem --- Psychosociaal probleem --- Gedragsprobleem --- Opvoeding --- Pedagogiek --- Statistische gegevens --- Oorzaak --- Sport
Choose an application
Systematisch trainen van een goede werk- en leerhouding bij kinderen met een handig stappenplan
Studievaardigheden basisonderwijs --- #PBIB:+105.50 --- basisonderwijs --- eerste graad lager onderwijs --- zorgverbreding --- 474.2 --- didactiek --- leren --- onderwijsstrategieën --- werkhouding --- 464.3 --- Concentratieproblemen --- Lager onderwijs --- Leerproblemen (Kinderen met leerproblemen, Leerstoornissen) --- Werkhoudingsproblemen --- Zorgverbreding --- 1e leerjaar l.o. --- 2e leerjaar l.o. --- 474.23 --- Handboek/cursus --- Werkhouding --- Didactiek : basisonderwijs --- Didactische principes --- Leerproblemen --- 474.21 --- leren leren --- 478.3 --- Leren leren --- Onderwijs : Leerlingenbegeleiding : Hulp bij leren --- didactiek basisonderwijs - onderwijsstrategieën --- Kinderen met concentratieproblemen --- Schoolbooks - Didactic material --- Studievaardigheden ; basisonderwijs --- 1e leerjaar l.o --- 2e leerjaar l.o
Choose an application
De organisatie van de jeugdhulpverlening in Vlaanderen is complex. In de doolhof van diensten en voorzieningen vinden zowel ouders als professionelen vaak hun weg niet. Bovendien is het veld voortdurend in beweging en volgen nieuwe ontwikkelingen elkaar in snel tempo op. In dit handboek brengen de auteurs de actuele organisatie van de jeugdhulpverlening in Vlaanderen in kaart. Ze beschrijven op een systematische en bevattelijke manier de verschillende zorgsectoren: de preventieve zorg, het onderwijs, de Bijzondere Jeugdbijstand, de zorg voor personen met een handicap, enzovoort. Ook gaan ze in op belangrijke sectoroverschrijdende actuele thema's: inclusief onderwijs, interculturalisering van de hulpverlening en integrale jeugdhulp.
Jeugdzorg. --- Orthopedagogiek --- Handboeken en inleidingen. --- Orthopedagogics --- jeugdbescherming --- orthopedagogiek --- jeugdzorg --- jeugdgezondheidszorg --- Social policy and particular groups --- S2006461.JPG --- CLB --- 186.2 Kinderopvang --- bijzondere jeugdbijstand --- gehandicapte jongeren --- gehandicapte kinderen --- buitengewoon onderwijs --- interculturele hulpverlening --- kinderzorg --- Academic collection --- 700 Pedagogie --- #KVHB:Orthopedagogie --- 460 --- hulpverlening --- 323 --- autismespectrumstoornissen --- gedragsproblemen --- jeugdhulpverlening --- leerstoornissen --- mentaal gehandicapten --- vluchtelingen --- 37.013 --- Buitengewoon onderwijs --- Cultuurverschillen --- Jeugdhulpverlening --- Jeugdzorg --- Kind&Gezin --- Kinderen met een handicap --- Opvoedingsondersteuning --- Preventie --- bijzondere jeugdzorg --- etnisch-culturele minderheden --- gehandicaptenzorg --- leerlingenbegeleiding --- onderwijs, buitengewoon --- 376 --- Orthopedagogie --- 371.21 --- 362.74 --- 362.3 --- 362.9 --- 362.7 --- Sociale problemen van en zorg voor jeugdigen --- Sociaal beleid inzake bijzondere groepen --- Probleemjongeren --- Handboeken --- Probleemjongere
Choose an application
'Dat is saai' en 'Dat wil ik niet doen' zijn uitspraken die we vaak horen bij kinderen met spellingproblemen. Voor veel van hen is het erg moeilijk om gemotiveerd en geïnteresseerd te blijven. Ze haken af in de klas, willen thuis niet meer oefenen of willen niet meer naar de buitenschoolse begeleiding. Maar dat hoeft niet altijd zo te zijn... De Letterkabouter biedt een overzichtelijk pakket met hulpmiddelen en de belangrijkste spellingregels. De auteur ontwikkelde heel wat verrassende oefenspelen en leuke dictees met praktisch woordmateriaal. Die zijn zeer geschikt om automatisatie te bekomen bij kinderen met spellingproblemen. Het boek bevat bovendien een reeks verhalen en prenten voor het onthouden van moeilijke woorden met ch, x, y, q, wr en th.Dit oefenboek is bedoeld voor leerkrachten, zorgcoördinators, logopedisten, (ortho)pedagogen en ouders. Kortom iedereen die beroepsmatig of in de thuisomgeving op een toffe manier aan de slag wil gaan met deze kinderen.
Nederlandse spelling. --- Orthodidactiek. --- Spellingsmoeilijkheden. --- Orthopedagogics --- Didactics of Dutch --- Didactics of primary education --- leerproblemen --- spelling --- Nederlandse spelling ; orthodidactiek --- Spellingmoeilijkheden --- spellingproblemen --- #PBIB:+111.14 --- Spelling --- 475.24 --- Lager onderwijs --- Nederlands --- Spellingproblemen --- Spellingproblemen ; basisonderwijs --- 061494.jpg --- Vakdidactiek : Nederlands : Lager onderwijs --- Schrijven --- Schoolbooks - Didactic material --- #KVHB:Spelling --- #KVHB:Test; spelling --- 464 --- remediërend onderwijs --- orthopedagogiek --- 464 ) Kinderen met leerstoornissen --- logopedie --- orthodidactiek --- remediërend onderwijs (ler) --- remediëring --- spellingproblemen (ler) --- kinderen met leerproblemen --- Orthodidactiek --- Leerproblemen --- Remediëring --- Logopedie --- #BSCH: vak: spellen --- #BSCH: vak: Nederlands --- Spellingsprobleem --- Leerprobleem --- Dialect --- Etymologie --- Fonetiek --- Idioom --- Zinsleer --- Linguïstiek --- Vlaams --- Vlaanderen --- Emigratie
Choose an application
Jongeren met ernstige gedrags- en emotionele problemen stellen hun directie schoolomgeving, het onderwijs en de samenleving op de proef. Erg vaak verloopt hun schoolcarrière allesbehalve rimpelloos. De Vlaamse Onderwijsraad onderzoekt in deze probleemverkenning hoe men de onderwijskansen van deze jongeren kan verbeteren, in de eerste plaats in het buitengewoon secundair onderwijs.
Buitengewoon onderwijs. --- Orthopedagogics --- gedragsstoornissen --- Social psychology --- #SBIB:316.334.1O310 --- #SBIB:316.334.1O340 --- #SBIB:316.8H11 --- 742 Scholieren en studenten --- aanwinstenlijst oktober 05 --- #KVHB:Emotionele stoornissen --- #KVHB:Gedragsstoornis --- #KVHB:Leerlingbegeleiding --- #KVHB:Onderwijspsychologie --- Ministerie van de Vlaamse Gemeenschap 353.11 --- Onderwijs 37 --- Sociaal beleid 304:32 --- 467 --- emotionele problemen --- gedragsproblemen --- onderwijs --- orthopedagogiek --- 451.2 --- buitengewoon onderwijs --- onderwijsbeleid --- onderwijskansen --- 376.42 --- Didactiek --- Emotionele stoornissen --- Gedragsstoornissen --- Onderwijs --- Organisatie --- Emotionele problemen --- Gedragsproblemen --- Kinderen met emotionele en psychische problemen --- Kinderen met gedragsproblemen --- Leerlingen --- 060307.jpg --- Emotionele stoornissen ; kinderen ; onderwijs --- Sociologisch onderzoek i.v.m. doelstellingen in het onderwijs (onderwijssystemen) --- Onderwijs en sociale verandering, onderwijs en samenleving --- Welzijns- en sociale problemen: gehandicapten (fysiek, mentaal) --- kinderen met psychosociale en emotionele problemen --- Politiek, wetgeving en organisatie --- Kinderen met psychosociale en emotionele problemen --- leerstoornissen --- emotionele stoornissen --- Provincie West-Vlaanderen
Choose an application
159.91 --- #MILO:TSL --- #PBIB:1999.2 --- #PBIB:2000.2 --- #PBIB:2001.2 --- #PBIB:2002.4 --- #PBIB:2003.1 --- #PBIB:2004.2 --- #PBIB:2005.2 --- #PBIB:gift 2000 --- #PBIB:gift 2001 --- #PBIB:gift 2003 --- #SMV:België --- #SMV:psychomotorische therapie --- #psyc:gift 1997 --- #psyc:gift 1998 --- Academic collection --- #KVHB:ADHD --- #KVHB:Psychiatrie --- #KVHB:Psychomotoriek --- #KVHB:Therapie; psycho-motorisch --- Sherborne --- anorexia nervosa --- bewegingspedagogiek --- mucoviscidose --- psychomotoriek --- psychomotorische therapie --- psychose --- 607.52 --- bewegingstherapie --- 415.3 --- Chronisch vermoeidheidssyndroom(CVS) --- Dyslexie (Woordblindheid) --- Eetproblemen(Eetstoornissen) --- Groepsdynamica --- Groepstherapie --- Hippotherapie --- Identiteit (Zelfbeeld Zelfkennis) --- Jeugd(Jongeren) --- Kinderen --- Psychomotorische therapie --- Visuomotoriek --- Volwassenen --- angststoornissen --- gedragstherapie --- lichaamsbeleving --- pervasieve ontwikkelingsstoornissen --- Chronisch vermoeidheidssyndroom --- Dyslexie --- Eetstoornissen (dwangmatig eten) --- Groepstherapie (groepstraining) --- Psychomotoriek (psychomotorische therapie) --- Spel/sport bij personen met een handicap (vrijetijdsbesteding bij personen met een handicap) --- 615.853 --- ADHD --- Anorexia nervosa --- Bewegingen --- Coaching --- Delinquenten --- Dramatherapie --- Drugs --- Fitheid --- Gedragstherapie --- Gezondheidszorg --- Kleuters --- Korsakovsyndroom --- Kwaliteitszorg --- Lichaamsbesef --- Motivatie --- Mucoviscidose --- Ontspanningsoefeningen --- Ontwikkelingsstoornissen --- Personen met een mentale handicap --- Psychiatrie --- Psychosen --- Revalidatie --- Schrijfmotoriek --- Testen --- Zelfbeeld --- Zelfinstructiemethoden --- Geestelijke gezondheidszorg --- Pschomotoriek --- agressiviteit --- beoordelingsschaal --- brandwond --- coping --- depressie --- diagnose --- eetstoornissen --- evidence-based onderzoek --- kinderen --- kinderpsychiatrie --- leerstoornissen --- lichaamsbeeld --- neuropsychologie --- ontkenning --- piercing --- psychiatrie --- psychiatrische patiënt --- psychologie --- psychomotorische ontwikkeling --- psychosomatische stoornissen --- psychotherapie --- relaxatie --- revalidatie --- student --- therapie --- visustests --- wetenschappelijk onderzoek --- 159.91 Psychofysiologie. Neuropsychologie. Psychomotoriek. Psychomotorische therapie --- Psychofysiologie. Neuropsychologie. Psychomotoriek. Psychomotorische therapie --- Uitvoerende functies --- Bewegingstherapie --- Yearbooks --- Psychiatrische patiënten --- Mensen met een verstandelijke beperking --- Bewegen --- Adolescenten --- Medicatie --- Angsten --- Depressie --- Eetstoornissen --- Agressiviteit --- Neuropsychologie --- Hyperactiviteit --- Angst --- Psychiatrische patiënt --- Persoon met een verstandelijke handicap --- Beweging --- Plezier --- Oudere --- Gemeenschap --- School --- Buurt --- Kind --- Volwassene --- Adolescent --- Geneesmiddel --- ouder --- Jeugd --- Media --- Ontwikkelingsstoornis --- Fysiotherapie --- Eetstoornis
Listing 1 - 9 of 9 |
Sort by
|